Home
Hightech en betaling in termijnen | Een win-wincombinatie om de verkoop te stimuleren
Gepubliceerd op 20/09/2023
Hightech en betaling in termijnen | Een win-wincombinatie om de verkoop te stimuleren
De hightechindustrie staat bekend om haar permanente evolutie, waarbij de ontwikkelingen van innovaties elkaar razendsnel opvolgen. Door tekorten in de toelevering en de snel stijgende inflatie is de markt nu veel complexer. Zoals Deloitte voorspelde in haar verwachtingen voor 20231 zal de sector meer moeten doen met minder! Welke impact hebben deze problemen op het koopgedrag van de consument? Welke strategieën kunnen bedrijven in de sector implementeren om deze uitdagingen te overwinnen? Hierna vindt u meer informatie over oplossingen en mogelijkheden voor hightechbedrijven in deze complexe markt.
Materiaaltekort vs. toename van gereviseerde producten | Een hightechsector die onder druk staat
De hightechsector kent een moeilijke tijd! Grondstoftekorten2 en stijgende onderdeelprijzen hebben de markt de voorbije jaren aanzienlijk onder druk gezet. Deze plotse stijging van de kosten werd natuurlijk doorgerekend in de aankoopprijs van nieuwe hightechproducten. Zo is de gemiddelde prijs van een smartphone in 6 jaar tijd gestegen met ongeveer 40%3 !
Er zijn echter nog andere redenen voor deze stijging van de prijzen voor smartphones. Eerst en vooral is het marktmodel veranderd. Terwijl telefoonmaatschappijen in het verleden nog de initiële kosten van telefoons subsidieerden, is dit tegenwoordig voor de meeste bedrijven niet meer het geval. De overstap naar goedkopere modellen zorgde ervoor dat ze niet meer zoveel subsidies konden aanbieden als voorheen. De subsidies bedroegen nog slechts 21% van de totale kostprijs van de pakketten in 2021, in vergelijking met 83% in 20124 !
Bovendien hebben de producenten een andere strategie aangenomen en bieden ze steeds duurdere smartphones aan. De gemiddelde prijs van een Apple-smartphone steeg met 7% in Q3 2022. Tijdens dezelfde periode steeg de prijs van een Samsung-telefoon met 2%. Een opmerkelijk voorbeeld is de iPhone 13 Pro, die 1.159 euro kost voor het model van 128 GB, terwijl de prijs van zijn opvolger steeg naar 1.329 euro (met vergelijkbare opslagcapaciteit). Counterpoint5 heeft bevestigd dat de daling van het aantal smartphone-aankopen (daling van -12% op jaarbasis in Q3 2022) grotendeels gecompenseerd wordt door de stijging van de gemiddelde prijs van een smartphone, als gevolg van de groeiende trend naar 5G-smartphones en een markt die gericht is op premium-modellen.
Hoe reageerden de consumenten in deze situatie? Hun reactie was duidelijk: ze kiezen meer en meer voor gereviseerde producten, voornamelijk omdat deze goedkoper zijn. Volgens een onderzoek van YesYes6 kocht 44% van de Fransen reeds een gereviseerd product (en dit cijfer bedraagt maar liefst 54% bij 18-34 jarigen). De verkoop van gereviseerde smartphones bedroeg in 2017 ongeveer 7% van het marktaandeel en zal naar verwachting meer dan 14% zijn in 2023!
Welke impact hebben hogere prijzen op de hightechsector?
Het geval van de iPhone en de stijgende prijzen in de telefoonsector
De sector van de mobiele telefonie is een van de subcategorieën van de hightechsector, die het meeste impact ondervindt van de inflatie. Als we bijvoorbeeld kijken naar de iPhone, stijgen de prijzen van de nieuwste modellen constant, waardoor deze telefoons steeds duurder worden voor de consument. Volgens een onderzoek van Self7 zijn de iPhone-prijzen gestegen met 72% sinds hun lancering in 2007. De prijzen zijn zelfs met 10% meer gestegen dan de lokale inflatie! Bijgevolg wil bijna 22% van de Fransen8 gebruik maken van betaling in 3 of 4 keer14 voor de aankoop van hun volgende smartphone (ongeacht of die nieuw of gereviseerd is).
Beeld & geluid: de impact op smart tv's
Ook de markt van het beeld en geluid voelt de effecten van de inflatie. Vooral de prijzen van smart tv's zijn enorm gestegen, deels door een tekort aan onderdelen. Zoals SP Global9 duidelijk aangeeft: “inflatie deed de vraag naar smart tv's wereldwijd dalen in Q4 2022, de aankopen liggen op het laagste niveau in vijf jaar.”
Computers: Macs en inflatie
De inflatie heeft ook impact op de IT-markt. De pandemie en de wijdverspreide invoering van telewerken heeft de verkoop van pc's een boost gegeven. Tegen begin 2023 ging de verkoop echter in vrije val met een daling10 van 29% in vergelijking met begin 2022. Zelfs Apple, dat het beter deed dan zijn concurrenten, rapporteerde een daling van 40% in de verkoop van Macs!
Huishoudelijke apparaten: de verkoop blijft stabiel ondanks de stijgende prijzen
De sector van de huishoudelijke apparaten heeft ook te kampen met inflatie en stijgende prijzen van onderdelen. Ieder Frans gezin beschikt gemiddeld over 7 machines en 17 kleine apparaten. Volgens GFK11 daalde de verkoop in 2022 met 2,1%, met een meer uitgesproken daling voor kleine apparaten (4,8%).
BNPL om de verkoop een boost te geven
Betaling in 3 of 4 keer17
De impact van de inflatie betekent natuurlijk een daling van de koopkracht, wat dan weer leidt tot een verandering in het consumentengedrag. De toenemende populariteit van gereviseerde producten is een perfect voorbeeld van dit fenomeen. Consumenten worden steeds prijsbewuster en willen zo weinig mogelijk uitgeven. Hoe moedigen we deze besluitloze klanten aan om de sprong te wagen en dat fantastische, ultramoderne product te kopen? De oplossing bestaat erin betaling in 3 of 4 keer aan te bieden!
Dat is waar BNPL12 (Buy Now Pay Later - Nu kopen, later betalen) interessant is! Als consumenten de mogelijkheid krijgen om hun betalingen te spreiden over 3 of 4 maanden17, kunnen ze aankopen doen die ze anders misschien niet zouden doen zonder deze betaaloplossing. Zo wordt BNPL12 een groeimotor voor uw bedrijf, die u helpt om een stabiele omzet te behouden ondanks eventuele economische schommelingen. Deze aanpak vanuit meerdere kanalen is geschikt voor alle soorten winkels en e-commercewebsites, ongeacht of u een pure player15 of een multispecialist bent.
“BNPL12 is een belangrijke stimulans om onze klanten in een hoger marktsegment te krijgen.
De statistieken spreken voor zich: deze betaalmethodes verdubbelen de gemiddelde waarde van het winkelwagentje van de klant."
Maxime Gainnier – Marketing Manager, SFR Mobile Services
Premium demo landingpagina
Een beproefde oplossing
Wij, bij FLOA, hebben het genoegen om te mogen samenwerken met tal van hightechhandelaars: Onder andere Cdiscount, SFR, Welcom, Fnac/Darty, Save, Hubside, Certideal, Easy Cash, Happycash. Dankzij onze expertise in 'Nu kopen, later betalen'-oplossingen is het conversiepercentage bij bepaalde partners gestegen met <20%13 . Gemiddeld rapporteren deze partners een omzetverhoging van 10%13.
Onze succesverhalen: FLOA Partners casestudy
Betaling in 3 of 4 keer | De ideale oplossing om de uitdagingen van de hightechsector aan te gaan
Wij, bij FLOA, bieden flexibele betaaloplossingen aan, waardoor het voor de consumenten gemakkelijker is om nieuwe of gereviseerde producten aan te kopen. Door klanten de mogelijkheid te geven om hun smartphones of tv's in termijnen te betalen, geeft u uw verkoop een boost terwijl u tegemoetkomt aan de behoeften van uw klanten.
Bovendien garandeert FLOA de betaling. Wij begrijpen hoe belangrijk het voor u als handelaar is om te weten dat u het volledige verschuldigde bedrag ontvangt in een zo kort mogelijke tijd. Daarom beloven wij u om het volledige bedrag binnen 48 uur16 te betalen, ongeacht het bedrag van de maandelijkse aflossingen. Kortom, wij dekken dus het risico van wanbetaling! U geniet zo van totale gemoedsrust, terwijl u uw klanten een flexibele en veilige betaaloplossing aanbiedt.
BNPL12 is de perfecte oplossing om uw verkoop te boosten in deze snel veranderende markt. Door te kiezen voor betaling in 3 of 4 keer17 van FLOA biedt u uw klanten flexibiliteit en koopgemak zodat ze met vertrouwen kunnen navigeren in de hightechwereld. Een demo aanvragen!
Een demo aanvragen
Wilt u FLOA proberen? Neem contact op met onze teams voor een live demonstratie van onze dienst!
Een demo aanvragen
Welkom op de blog van FLOA !
Welkom op onze blog! Wij hebben deze voor u gemaakt als dagelijkse ondersteuning. Zo ontcijferen we betaaltrends, delen we de best practices van al onze partners met u en inspireren we u met verbluffend mooie projecten! En dat alles op zijn FLOA's!
Vraag een demo aan
Het FLOA-aanbod ook eens uitproberen? Neem contact op met onze teams voor een live demonstratie van onze diensten!
Vraag een demo aan