Home
E-commerce Valentijnsdag: Vijf tips om uw verkoop een boost te geven
Gepubliceerd op 01/06/2023
E-commerce Valentijnsdag: Vijf tips om uw verkoop een boost te geven
Voor u als webwinkelier is Valentijnsdag dé gelegenheid om uw klanten te bereiken in de hoop dat ze hun aankopen op uw website doen.
Zit u zonder ideeën? Hier volgen vijf tips om u te onderscheiden van uw concurrenten en uw omzet te verhogen.
Eerste tip: breng uw Valentijnssegmenten vooraf in kaart
Valentijnsdag is niet alleen een dag om een speciaal persoon zich geliefd te laten voelen. Voor u is het ook een kans om u te onderscheiden en de winkelervaring voor uw klanten zo persoonlijk mogelijk te maken.
Dit begint met de segmentatie van uw klanten. De meest gebruikelijke manier van segmentatie voor Valentijnsdag is per ontvanger van het cadeau, waarbij 'cadeaus voor hem/haar' worden gecreëerd.
Zodra de segmenten die u wilt maken in kaart zijn gebracht, kunt u voor deze segmenten e-mailcampagnes opzetten met als thema Valentijnsdag en met een unieke UTM*-tag voor elk segment. Met deze trackinglinks (volglinks) kunt u de resultaten van elke campagne meten. De links leiden vervolgens naar een relevante cadeaugids voor een specifiek klantensegment.
Een ander voorbeeld van segmentatie is het creëren van een segment voor klanten die geen aankoop hebben gedaan tijdens uw Valentijnscampagne. Stuur een paar dagen voor Valentijnsdag (wanneer het te laat is om nog een bestelling af te ronden en op tijd te ontvangen) een herinneringsmail naar deze klanten waarin u hen e-cadeaukaarten aanbiedt. Op deze manier verhoogt u uw omzet terwijl u de klanten lastminute nog tevreden stelt.
Tweede tip: plaats banners op de homepage om speciale Valentijnsproducten onder de aandacht te brengen
Terwijl consumenten online op zoek gaan naar cadeau-ideeën en belevenissen voor Valentijnsdag, moeten online winkels zich al ruim voor 14 februari voorbereiden. Zorg dat de website er meteen vanaf de homepage aantrekkelijk uitziet. U kunt bijvoorbeeld banners met als thema Valentijnsdag plaatsen om de bestsellers van vorig jaar onder de aandacht te brengen, of een speciaal productsegment voor de gelegenheid maken, zoals vermeld in de eerste tip.
Derde tip: creëer een nuttige cadeaugids
Valentijnsdag kan voor sommigen erg stressvol zijn. Natuurlijk willen mensen groots uitpakken voor hun geliefde, maar het juiste cadeau kopen is soms moeilijk. Hoe zorgt u ervoor dat u onderscheidend bent van de overige duizenden websites die met twee klikken beschikbaar zijn?
Maak de aankoopbeslissingen van uw klanten gemakkelijker door hen te voorzien van nuttige cadeaugidsen (voor hem/haar/ons). U kunt nog meer voordeel halen uit de producten in deze gidsen door aanvullende productaanbevelingen te doen die passen bij het product dat de klant bekijkt (zoals een tas die past bij een outfit of een wijn van hoge kwaliteit die past bij een gerecht).
Na het klikken op de banner op de homepage (tweede tip) bijvoorbeeld, wordt de prospect naar verschillende cadeau-opties voor Valentijnsdag geleid. Toon naast elk aangeboden product of dienst aanvullende producten of diensten. Deze techniek, crossselling** genoemd, is een slimme manier om het ontdekken van producten te vergemakkelijken en zo de gemiddelde waarde van winkelwagentjes te verhogen.
Vierde tip: bied een gratis levering en aanvullende voordelen
Zoals uw naaste misschien zegt, het zijn soms de kleine dingen die het grootste verschil maken. Zodra u prospects naar uw website heeft aangetrokken met een cadeaugids en promotieaanbiedingen, probeert u de gemiddelde waarde van het winkelmandje te verhogen door een gratis levering met een minimumdrempel aan te bieden.
Goed om te weten: het wordt voor uw klanten nog gemakkelijker om een gratis levering te krijgen als u hen een betaling in meerdere termijnen aanbiedt. Hoezo? Ontdek dit in de vijfde tip!
Bied uw klanten ten slotte een gratis cadeauverpakking aan om hen te laten zien dat u van hen houdt.
Vijfde tip: bied een betaling in meerdere termijnen aan om de gemiddelde waarde van uw winkelwagentje te verhogen
Een paar weken na de kerstuitgaven kunnen de budgetten krap zijn. Het zou zonde zijn om verkopen mis te lopen vanwege geldproblemen.
Maak het uw klanten gemakkelijk om een aankoop te doen door hen betaalmethodes aan te bieden.
Bied ze de betaling in meerdere termijnen van FLOA aan! En doe dit direct vanaf de productpagina, om te voorkomen dat prospects die aarzelen om de uiteindelijke prijs te betalen, afhaken.
Zo stelt u uw klanten in staat om:
- direct te kopen en te profiteren van aanbiedingen omdat de aankopen pas later betaald hoeven te worden
- de uitgaven voor Valentijnsdag over meerdere maanden te spreiden
- het probleem van bankkaartlimieten te vermijden die snel worden bereikt, zoals bijvoorbeeld bij het boeken van vakanties
Voor u als webwinkelier betekent de betaling in meerdere termijnen:
- het verhogen van uw omzet en winstgevendheid door het wegnemen van koopbelemmeringen
- het verbeteren van de gebruikerservaring, door de betaling te vereenvoudigen en soepeler te laten verlopen
- het binden en vinden van nieuwe klanten, door een dienst van toegevoegde waarde aan te bieden (+20% conversiepercentage***)
- en dit allemaal zonder enig risico, want u wordt onmiddellijk en volledig betaald, waarbij eventuele uitstaande schulden voor onze rekening zijn
Een demo aanvragen
Wilt u FLOA proberen? Neem contact op met onze teams voor een live demonstratie van onze dienst!
Een demo aanvragen
Welkom op de blog van FLOA !
Welkom op onze blog! Wij hebben deze voor u gemaakt als dagelijkse ondersteuning. Zo ontcijferen we betaaltrends, delen we de best practices van al onze partners met u en inspireren we u met verbluffend mooie projecten! En dat alles op zijn FLOA's!
Vraag een demo aan
Het FLOA-aanbod ook eens uitproberen? Neem contact op met onze teams voor een live demonstratie van onze diensten!
Vraag een demo aan