Black Friday* is voor handelaars een niet te missen evenement geworden. Consumenten kijken tegenwoordig meer uit naar deze dag van kortingsverkopen dan naar de solden. Geen enkele productcategorie ontsnapt eraan (reizen, meubels, hightech, huishoudapparaten, mode enz.). Om van Black Friday* een succes te maken, moet u zich onderscheiden van de concurrentie en de pole position innemen in de aanloop naar Kerstmis! Tenslotte zitten er maar een kleine vier weken tussen Black Friday* en de kerstfeesten. Voor merken is dit dus een belangrijke periode. Hoe kunt u van Black Friday* een succes maken door het traject en de ervaring van klanten te optimaliseren? Dit zijn 5 belangrijke stappen om succes te boeken!
Stap 1 : De behoeften van consumenten analyseren om uw aanbod te personaliseren
In de aanloop naar Black Friday* 2022 is het essentieel om te weten wat de verwachtingen van uw publiek zijn, zodat u een effectieve commerciële strategie kunt ontwikkelen. Hiervoor moet uw marketingteam beginnen met een analyse van gecompileerde gegevens uit Google Analytics en uw CRM. Op basis van de resultaten kunt u simpelweg de aanbiedingen van uw e-mailcampagne segmenteren zodat u de juiste aanbieding naar de juiste mensen stuurt, en op het juiste moment. Deze vorm van personalisering is de beste manier om uw klanten te betrekken.
Zo kunt u bijvoorbeeld de volgende aanbiedingen onder de aandacht brengen :
● bij uw potentiële of occasionele klanten, de topproducten van Black Friday*, zonder te vergeten om hen te herinneren aan de optie van een verlanglijstje;
● bij uw trouwe klanten, een unieke ervaring door ze uit te nodigen voor een online private sale de dag voor Black Friday*.
Zo krijgen ze niet alleen meer keuze, ze zullen er ook over praten met hun vrienden en familie.
Stap 2 : De mobiele ervaring optimaliseren voor een succesvolle Black Friday*
Tijdens de kortingsperiode van Black Friday* krijgen de websites van retailers veel meer verkeer te verwerken. U moet zich dus voorbereiden op deze bezoekersstroom.
Hoe pakt u dat aan? Door te focussen op twee essentiële parameters :
● De laadsnelheid van uw website;
● De gebruikerservaring (UX) op mobiele apparaten.
Eén op de twee bezoekers stopt met het browsen op een website als die meer dan 3 seconden nodig heeft om te laden. Door ervoor te zorgen dat de ‘mobiele ergonomie’ van uw website op punt staat, kunt u dus uw conversieratio verbeteren.
Een mobielvriendelijke UX stroomlijnt en optimaliseert het traject van uw bezoekers. Dit is een uitstekende manier om ervoor te zorgen dat gebruikers blijven terugkeren.
In combinatie met de mobielvriendelijke ervaring van een website voor e-commerce, vereenvoudigt onze FLOA UX-expertise de navigatie van uw klanten tijdens de laatste fasen van het aankooptraject. Waarom? Omdat ons FLOA-aanbod een geoptimaliseerde winkelervaring biedt en de conversieratio verbetert.
Stap 3 : De controle houden over uw voorraden om aan de vraag te voldoen
Om de bestellingen en herbevoorrading tijdens de Black Friday* goed te beheren, is een digitale oplossing voor voorraadbeheer de beste keuze. Zo kunt u enkele weken voor de kerstperiode voorraadtekorten met nadelige gevolgen voorkomen. Een dergelijke gedigitaliseerde oplossing optimaliseert uw inventaris. U kunt vanuit één enkele omgeving alle magazijnbewegingen beheren. De bestellingen van uw klanten worden sneller verzonden. Dankzij het digitaliseren van uw voorraadbeheer krijgt u volledige traceerbaarheid voor de klanten- en leveranciersbestellingen.
Met andere woorden, digitalisering zorgt voor :
- betere lokalisering van producten;
- eenvoudiger verwerken van bestellingen ;
- betrouwbare orderpicking.
“Zo beschikt uw bedrijf over een betere leveringstracering en kunt u uw klanten volledige zichtbaarheid bieden.”
Stap 4 : Verschillende verzendmethodes kiezen voor een succesvolle Black Friday*
Elke website voor e-commerce moet diverse verzendmethodes aanbieden om aan de verschillende klantprofielen te voldoen. Daarbij is het belangrijk om rekening te houden met verschillende elementen:
● de prijs;
● de levertijden;
● en de manieren om pakketten op te halen.
Het is noodzakelijk om voor elk wat wils aan te bieden, en vooral voor elk budget. Veel internetgebruikers weigeren verzendkosten te betalen en laten dan liever hun winkelmandje achter. Het zou een oplossing kunnen zijn om hen een goedkope verzendoptie aan te bieden.
Een andere oplossing is om de verzendkosten te schrappen boven een bepaald bestelbedrag: dit moedigt internetgebruikers aan om extra artikelen te kiezen zodat ze de drempel voor gratis verzending bereiken. Uw klanten zullen hierbij de optie voor betaling in termijnen, die in de volgende paragraaf wordt beschreven, als een reëel voordeel beschouwen om zo te kunnen profiteren van de gratis verzending.
Overweeg ook om verschillende verzenddiensten aan te bieden zodat uw klanten een gevarieerde keuze hebben. Op die manier kunnen ze kiezen uit verschillende aanbieders, zoals Bpost, DPD, DHL, PostNL, enz. Vergeet niet om lokale verzenddiensten te selecteren die specifieke aanbiedingen hebben voor verzendingen over korte afstanden.
Er bestaan 5 types verzendingen:
Verzending aan huis De favoriete verzendmethode van internetgebruikers
Verzending naar een ophaalpunt De goedkoopste methode
Snelle of prioritaire verzending In 24 of 48 uur, wat vaak duurder is
Afhalen in de winkel Met click-and-collect worden verzendkosten vermeden
Levering op afspraak Een gepersonaliseerde service die meestal duurder is
Stap 5 : De juiste betaalmethoden kiezen om te profiteren van Black Friday*
Door te zorgen voor een divers aanbod van betaalmethoden op uw website voor e-commerce, verhoogt u de conversiekansen van winkelmandjes.
De betaling in termijnen (BNPL, ofwel Buy Now, Pay Later) wordt steeds populairder en spreekt alle doelgroepen aan. Zo gebruikt bijvoorbeeld in Frankrijk één op de drie consumenten deze betalingsoplossing.
De ‘nu kopen, later betalen’-oplossing biedt uw klanten verschillende voordelen :
● controle over hun budget;
● onmiddellijk kunnen consumeren en eventueel profiteren van promotieaanbiedingen om hun aankopen op een later tijdstip te betalen;
● hun winkelmandje tot 2x meer vullen en zichzelf plezier doen;
● problemen vermijden in verband met de limieten op hun bank- of kredietkaarten die snel worden bereikt, zeker bij de aankoop van hightech-producten.
Ook u als handelaar en internetretailer profiteert van talrijke voordelen als u uw klanten een oplossing voor betaling in termijnen biedt :
● nieuwe klanten winnen (dankzij een met 20%(2) gestegen conversieratio);
● de klantervaring verbeteren.
Schakel over naar het Floa-aanbod !
Ons FLOA-aanbod onderscheidt zich van de aanbiedingen van onze concurrenten: we bieden een complete oplossing, een erkende partner- en klantenondersteuning (verkozen tot klantenservice van het jaar 2022) en meermaals bekroonde UX-expertise (Google Finance UX Awards, Prix d’Or bij de CX Awards 2021 enz.).
Dankzij ons FLOA-aanbod kan uw klant zijn aankopen in 3, 4 of 10 keer betalen, zowel online als in de winkel. Deze innovatieve, flexibele en eenvoudige betalingsoplossingen zijn beschikbaar voor aankopen :
● in 3X en 4X, tot € 6.000 zonder kosten;
Om van uw Black Friday* een succes te maken en de groei van uw e-commerce te verzekeren, is onze FLOA-oplossing voor betaling in termijnen essentieel. Van de 5 belangrijke stappen die we in dit artikel presenteren, is deze de eenvoudigste en snelste om in de praktijk te brengen. Hebt u nog vragen? Lees de talrijke ervaringen van onze partners die met succes gebruik hebben gemaakt van ons FLOA-aanbod.
Een demo aanvragen
Wilt u FLOA proberen? Neem contact op met onze teams voor een live demonstratie van onze dienst!
Welkom op onze blog! Wij hebben deze voor u gemaakt als dagelijkse ondersteuning. Zo ontcijferen we betaaltrends, delen we de best practices van al onze partners met u en inspireren we u met verbluffend mooie projecten! En dat alles op zijn FLOA's!
Zij vertrouwen ons!
Vraag een demo aan
Het FLOA-aanbod ook eens uitproberen? Neem contact op met onze teams voor een live demonstratie van onze diensten!