Home
Een succesvolle Black Friday* in 5 stappen
Gepubliceerd op 20/11/2024
Professionals en webwinkeliers: de 5 stappen om van Black Friday een succes te maken!
Wat is Black Friday?
Black Friday1 ontstond in de jaren 60 in de Verenigde Staten en verwees naar de vrijdag na Thanksgiving9 als de start van de kerstinkopen met enorme promoties. Toen Black Friday rond 2010 naar Europa kwam, werd het in Frankrijk een niet te missen evenement, dat vooral populair was bij consumenten en handelaren om de verkoop vóór Kerstmis te stimuleren. Consumenten kijken tegenwoordig meer uit naar deze dag van kortingsverkopen dan naar de solden. Geen enkele productcategorie ontsnapt eraan (reizen, meubels, hightech, huishoudapparaten, mode, enz.).
Om van Black Friday1 een succes te maken, moet u zich onderscheiden van de concurrentie en de pole position innemen in de aanloop naar Kerstmis! Ten slotte zitten er maar vier weekjes tussen Black Friday1 en de kerstfeesten. Voor merken is dit dus een belangrijke periode om hun verkoop te maximaliseren en nieuwe klanten naar hun winkel of online winkel te lokken.
Naarmate de maand november nadert, is het essentieel om uw strategieën voor deze periode goed voor te bereiden. Overweeg om speciale aanbiedingen te voorzien voor uw populairste producten. Bovendien is Black Friday1 zo belangrijk dat het de markttrends voor de rest van het jaar kan beïnvloeden. Vergeet niet dat de maandag nadien, vaak Cyber Monday6 genoemd, deze periode van commerciële kansen nog verlengt.
Wil jij dit jaar een succesvolle Black Friday beleven? Dit zijn 5 belangrijke stappen die u moet volgen om dit te bereiken!
Stap 1: De behoeften van consumenten analyseren om uw aanbod te personaliseren
In de aanloop naar Black Friday1 is het essentieel om te weten wat de verwachtingen van uw publiek zijn, zodat u een impactvolle commerciële strategie kunt ontwikkelen. Hiervoor moet uw marketingteam beginnen met een analyse van de gegevens die u hebt verzameld en verwerkt. Op basis van de resultaten kunt u de aanbiedingen van uw e-mailcampagne eenvoudig segmenteren en gericht versturen zodat u de juiste aanbieding naar de juiste mensen en op het juiste moment stuurt. Deze personalisering is de manier om uw klanten te betrekken.
U verstaat dus dat het belangrijk is om de trends van uw publiek te begrijpen zodat u uw aanbiedingen kunt aanpassen. Voor een succesvolle Black Friday is het daarom essentieel om naar de consument te luisteren.
Ook in deze periode kan het aanbieden van een klantenkaart een troef zijn om de relatie met uw klanten te versterken.
U kunt bijvoorbeeld de volgende aanbiedingen onder de aandacht brengen:
- bij uw potentiële of occasionele klanten, de topproducten van Black Friday1, zonder te vergeten om hen te herinneren aan de optie van een verlanglijstje;
- bij uw trouwe klanten, een unieke ervaring door ze uit te nodigen voor een online privéverkoop de dag vóór Black Friday. Zo krijgen ze niet alleen meer keuze, maar zullen ze er ook over praten met hun omgeving.
Stap 2: De mobiele ervaring optimaliseren voor een succesvolle Black Friday
Tijdens de promoties van Black Friday1 krijgen de websites van handelaren veel meer verkeer te verwerken. U moet dus voorbereid zijn op deze toestroom van bezoekers. Hoe pakt u dat aan? Door te anticiperen op twee essentiële parameters:
- de laadsnelheid van uw website;
- de gebruikerservaring (UX4) op mobiele apparaten.
Eén op de twee bezoekers stopt met browsen op een website als die meer dan 3 seconden nodig heeft om te laden. Door ervoor te zorgen dat de mobiele ergonomie van uw website op punt staat, kunt u dus uw conversiepercentage verbeteren. Een mobielvriendelijke(3) UX stroomlijnt en optimaliseert het traject van uw bezoekers. Dit is een geweldige manier om ervoor te zorgen dat uw gebruikers terugkeren.
Om van Black Friday een succes te maken, moet u er dus voor zorgen dat uw website klaar is voor deze drukke periode.
In combinatie met de mobielvriendelijke3- ervaring van een website voor e-commerce, vereenvoudigt onze Floa UX4 -expertise de navigatie van uw klanten tijdens de laatste fasen van het aankooptraject. Waarom? Omdat ons Floa-aanbod een geoptimaliseerde winkelervaring biedt en het conversiepercentage tot wel 20%5 kan verbeteren.
Stap 3: De controle houden over uw voorraden om aan de vraag te voldoen
Een efficiënt voorraadbeheer kan het verschil maken voor een succesvolle Black Friday1. Het is daarom van cruciaal belang om uw voorraden voor deze periode goed te organiseren. Zorg ervoor dat uw topproducten beschikbaar zijn.
Om de toestroom van bestellingen en het aanvullen van voorraden tijdens Black Friday1 te beheren, is een digitale oplossing voor voorraadbeheer de beste keuze. Zo kunt u enkele weken voor de kerstperiode voorraadtekorten met nadelige gevolgen voorkomen. Een dergelijke digitale oplossing optimaliseert uw stromen. U beheert vanuit één enkele omgeving alle magazijnbewegingen. De bestellingen van uw klanten worden sneller verzonden. Dankzij het digitaliseren van uw voorraadbeheer krijgt u een volledige traceerbaarheid van uw klanten- en leveranciersbestellingen. Kortom, digitalisering zorgt voor:
- betere lokalisering van producten;
- eenvoudigere verwerking van bestellingen;
- en betrouwbare ophaling van de bestelde artikelen.
Zo beschikt uw bedrijf over een betere tracking van de leveringen en kunt u uw klanten volledige zichtbaarheid geven.
Stap 4: Verschillende bezorgmethodes kiezen voor een succesvolle Black Friday
Elke website voor e-commerce moet verschillende leveringsmethodes aanbieden om aan de verschillende klantprofielen te voldoen. Er is voor elk wat wils, en vooral voor elk budget. Veel internetgebruikers weigeren verzendkosten te betalen en laten dan liever hun winkelmandje achter. Het zou een oplossing kunnen zijn om hen een goedkope verzendoptie aan te bieden.
Een andere oplossing is om de verzendkosten te laten vallen vanaf een bepaald bestelbedrag: dit moedigt internetgebruikers aan om extra artikelen te kiezen zodat ze de drempel voor gratis verzending bereiken. Uw klanten zullen hierbij de optie voor betaling in meerdere termijnen, die in het volgende hoofdstuk wordt beschreven, als een echt voordeel beschouwen om toegang te krijgen tot gratis verzending.
Het aanbieden van verschillende leveringsopties kan ook een belangrijke troef zijn om aan de uiteenlopende verwachtingen van uw consumenten te voldoen. Het kan u ook helpen om u te onderscheiden van de concurrentie.
Overweeg ook om verschillende verzenddiensten aan te bieden zodat uw klanten een gevarieerde keuze hebben. Op die manier kunnen ze kiezen uit verschillende bedrijven zoals Colissimo, Chronopost, DHL, UPS, enz. Vergeet niet om lokale verzenddiensten te selecteren die specifieke aanbiedingen hebben voor verzendingen over korte afstanden.
- Levering aan huis
De favoriete bezorgmethode van internetgebruikers
- Spoedlevering
Levering binnen 24 uur of 48 uur, wat hogere kosten met zich meebrengt
- Afhalen in de winkel
Met Click-and-Collect worden verzendkosten vermeden
- Levering in een afhaalpunt
De meest voordelige bezorgmethode
- Levering op afspraak
Deze persoonlijke service is meestal duurder
Stap 5: De juiste betaalmethodes kiezen om te profiteren van Black Friday1
Door te zorgen voor een divers aanbod van betaaloplossingen op uw website voor e-commerce verhoogt u de kans op conversie van uw winkelmandjes. De betaling in meerdere termijnen (BNPL, ofwel Buy Now, Pay Later7) wordt steeds populairder en spreekt alle demografische categorieën aan.
De combinatie van Black Friday en betaling in meerdere termijnen is een win-win combinatie voor het aantrekken van klanten. Het is enorm belangrijk om financieringsopties te blijven aanbieden om uw klanten tevreden te stellen.
De dienst ‘nu kopen, later betalen’ biedt uw klanten verschillende voordelen:
- ze kunnen een uitgave spreiden over meerdere maanden;
- ze kunnen onmiddellijk consumeren en profiteren van promotieaanbiedingen om hun aankopen op een later tijdstip te betalen;
Als handelaar en webwinkelier profiteert u ook van talrijke voordelen als u uw klanten een oplossing voor betaling in termijnen aanbiedt:
Schakel over naar het Floa-aanbod!
Ons Floa-aanbod onderscheidt zich van de aanbiedingen van onze concurrenten: we bieden een complete oplossing, erkende klantenondersteuning en meermaals bekroonde UX4-expertise.
Dankzij ons Floa-aanbod kiest uw klant ervoor om zijn aankopen in 38 te betalen, zowel online als in de winkel. Deze innovatieve en flexibele betaaloplossingen zijn beschikbaar voor aankopen:
- in 3X, van € 50 tot € 6.000;
Om van uw Black Friday1 een succes te maken en de groei van uw e-commerce te verzekeren, is onze Floa-oplossing voor betaling in termijnen een grote troef. Van de 5 belangrijkste stappen die in dit artikel worden gepresenteerd, is dit de eenvoudigste en snelste om in de praktijk te brengen.
Een demo aanvragen
Wilt u FLOA proberen? Neem contact op met onze teams voor een live demonstratie van onze dienst!
Een demo aanvragen
Welkom op de blog van FLOA !
Welkom op onze blog! Wij hebben deze voor u gemaakt als dagelijkse ondersteuning. Zo ontcijferen we betaaltrends, delen we de best practices van al onze partners met u en inspireren we u met verbluffend mooie projecten! En dat alles op zijn FLOA's!
Vraag een demo aan
Het FLOA-aanbod ook eens uitproberen? Neem contact op met onze teams voor een live demonstratie van onze diensten!
Vraag een demo aan